Assalamualaikum & salam
sejahtera... Aku dah selesai buat satu ulasan buku yang bertajuk "Learning
Through Blog Writting"... Aku ambil masa lama jugak la nak siapkan ulasan
ney... Memandangkan buku ney diterbitkan dalam bahasa Inggeris, jadi sedikit
masalah timbul kerana ia perlu ditukarkan kepada bahasa Melayu... Semoga anda
dapat memahami ulasan yang aku tulis ney...
Tajuk: Learning Through Blog Writting (Embracing
the Technology)
Penulis: Normaliza Abd. Rahim
Penerbit: Universiti Malaysia Terenggani (UMT)
‘Learning through blog writing embracing the
technology’ merupakan
karya Normaliza Abd Rahim, seorang pensyarah di Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti
Bahasa Moden dan Komunikasi, UPM. Buku ini memberi maklumat mengenai penulisan
blog serta perkara yang mampu dicapai melalui penulisan blog kepada pembaca.
Dalam buku ini, penulis menyatakan kedua-dua kebaikan dan keburukan yang mampu
dibawa oleh penulisan blog, namun penulis mengupas lebih mengenai kebaikan
penggunaan blog kepada pengguna. Penulis juga memberikan penekanan bahawa
penggunaan blog mampu menjadi sebagai medium pembelajaran yang berkesan.
Penulis
membahagikan kandungan buku ini kepada 8 bahagian bermula dari pengenalan
terhadap blog dan penulisannya diikuti dengan perkara-perkara lain yang
berkaitan dengan blog. Dalam bahagian pertama, penulis memberikan huraian
ringkas mengenai blog menurut pandangan beliau. Beliau menyatakan bahawa
penulisan blog merupakan medium internet yang tidak terbatas dan percuma. Hal
ini menyebabkan penggunaan blog mampu mendatangkan kedua-dua kesan negatif dan
positif. Bagi membendung kesan negatif dalam penulisan blog ini pula, individu
yang ingin melibatkan diri dalam penulisan blog perlu mematuhi etika-etika umum
dalam penulisan blog. Seterusnya beliau sertakan juga pendapat pengkaji
mengenai blog. Salah satu penyataan yang disertakan adalah penyataan oleh
Nowson (2006) yang menyatakan bahawa blog sebagai satu laman sesawang yang
sering dikemas kini menggunakan susunan penceritaan yang tidak megikut
kronologi, menggunakan bahasa yang tidak formal serta menggunakan bahasa yang
mudah dan tidak terlalu terikat. Turut disertakan adalah penyataan Shahsavar &
Tan (2011) yang menyatakan bahawa penggunaan blog dalam kalangan pelajar
mewujudkan kerjasama dan membolehkan pelajar bekerja secara interaktif. Blog
turut dijelaskan sebagai satu ruangan internet yang membolehkan individu
menulis perkara yang diinginkan termasuklah penulisan peribadi yang melibatkan
kehidupan peribadi individu, pendidikan mahupun perniagaan. Penulis turut
menyentuh mengenai panduan penulisan blog dan pembahagian jenis-jenis blog
berdasarkan tujuan penulisannya. Panduan penulisan blog yang diberikan penulis
merupakan panduan menurut Rieck (2014) manakala pembahagian jenis-jenis blog
pula adalah menurut Darren (2014) dan Rotolo (2012).
Bahagian kandungan buku yang berikutnya, penulis
berkongsi mengenai kajian-kajian yang pernah dijalankan yang berkait dengan
blog dan penulisan blog. Antara kajian yang disertakan oleh penulis dalam buku
ini adalah kajian oleh Richardson (2009) yang menyatakan bahawa pembelajaran
bahasa baru oleh individu menjadi lebih menarik dengan penggunaan teknologi,
oleh itu penggunaan teknologi wajar dipertimbangkan sebagai satu medium
pembelajaran. Seterusnya, penulis juga menyentuh kajian oleh Zaini Amir et.al. (2012)
yang telah menjalankan kajian untuk melihat perbezaan yang wujud dalam kalangan
penulisan blog bahasa Melayu oleh remaja lelaki dan remaja perempuan. Kajian
yang pernah dijalankan ini bukan sahaja untuk melihat fungsi dan kesan
penggunaan blog, namun secara spesifiknya, kajian lepas yang diketengahkan oleh
penulis adalah kajian lepas yang mampu menyokong pendapat beliau mengenai
pembelajaran melalui penulisan blog merupakan teknik pembelajaran yang
berkesan. Terdapat beberapa kajian lain yang disertakan oleh penulis dalam buku
‘Learning through
blog writing embracing the technology’.
Seterusnya, kajian-kajian lepas yang dijelaskan
oleh penulis membawa kepada isu yang dibincangkan dalam bahagian buku yang
berikutnya. Penulis membincangkan mengenai kajian yang telah dijalankan oleh
penulis sendiri. Bahagian-bahagian berikutnya membincangkan mengenai dua kajian
yang dijalankan oleh pengkaji serta kupasan lanjut mengenai hasil kajian yang
diperoleh oleh penulis. Kedua-dua kajian yang penulis jalankan mengambil tempat
di Hankuk University of Foreign Studies, Korea. Kajian pertama dijalankan
terhadap 60 orang responden terdiri daripada pelajar lelaki dan perempuan yang
pernah mengambil kelas bahasa Melayu. Kajian pertama adalah bagi melihat
perkara yang mampu dicapai oleh pelajar yang telah menulis blog. Kajian yang
kedua pula dijalankan terhadap sepuluh orang pelajar selama sepuluh minggu.
Dalam tempoh sepuluh minggu tersebut, setiap pelajar diminta untuk mengemas
kini blog masing-masing sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Hasilnya,
sebanyak 330 penulisan blog dikumpul dan dijadikan data kajian. Kajian kedua
kemudiannya dibincangkan dengan lebih mendalam dalam bahagian bab yang sama.
Hasil daripada kedua-dua kajian dibincangkan dalam bahagian kandungan yang
berbeza dan dikupas dengan lebih terperinci. Hasil kajian oleh penulis yang
beliau sertakan menyokong dan mengukuhkan pendapat beliau mengenai
penggunaan blog mampu menjadi medium pembelajaran yang berkesan jika digunakan
semaksima mungkin.
Panduan ringkas mengenai permulaan penulisan blog
dibincangkan oleh penulis dengan menyertakan ilustrasi laman yang akan dibuka
setelah mengikut langkah-langkah yang diberikan. Panduan ini dibahagikan kepada
tiga bahagian iaitu panduan membuka akaun google, membuka akaun blog
menggunakan blogspot dan membuka akaun menggunakan wordpress. Dengan adanya
ilustrasi dalam bahagian panduan ini, pembaca mampu memahami setiap langkah
yang diberikan dengan lebih mudah. Penggunaan ilustrasi turut membolehkan
pembaca mengaplikasikan panduan yang diberikan dengan lebih mudah. Setelah
memberikan pendedahan mengenai pembukaan blog dan penulisan blog, penulis turut
menyatakan etika-etika umum yang perlu dipatuhi dalam penulisan blog. Hal ini
bagi mengelakkan penggunaan blog membawa kepada kesan yang negatif seperti yang
diterangkan sendiri oleh penulis di bahagian pertama buku. Penggunaan blog jika
digunakan semaksima mungkin mampu mendatangkan kesan yang baik, namun dengan
syarat etika penulisan blog dipatuhi.
Dari segi struktur penulisan buku, buku ini
mempunyai struktur yang lengkap. Terdapat halaman hak cipta, senarai kandungan,
glosari atau daftar kata dan halaman bibliografi. Penulisan buku ini juga
menggunakan kata yang mudah untuk difahami, menggunakan perkataan yang lazimnya
digunakan dalam bidang pendidikan. Ilustrasi di kulit depan buku selaras dengan
tajuk buku dan mampu memberi pemahaman yang tepat terhadap isi yang
diketengahkan di dalam kandungan buku.
Namun begitu, kelemahan buku ini kerana terlalu
padat dengan sitasi daripada pengkaji-pengkaji lain. Penulis menggunakan
penulisan sitasi bagi menyokong dan menghuraikan fakta yang ingin diketengahkan
beliau. Penggunaan sitasi ini mendatangkan gangguan terhadap pembaca kerana
kekeliruan yang ditimbulkan oleh nama pengkaji yang terlalu bannyak. Sebaiknya,
penulis cuba menghuraikan pendapat yang ingin disentuh menggunakan ayat beliau sendiri.
Sitasi boleh digunakan untuk menyokong fakta yang beliau kemukakan tapi
menggunakan sitasi dalam menghuraikan pendapat menjadikan pendapat beliau
sendiri tenggelam dalam sitasi yang banyak. Selain itu, penulis juga dilihat
menggunakan sekecil-kecil perkaitan dalam mengaitkan kajian beliau dengan
kajian-kajian lepas. Melalui buku ini, penulis juga dapat dilihat mengambil
satu langkah yang berani dengan menyertakan pelbagai maklumat kajian bahkan
kajian beliau sendiri dalam sebuah buku yang secara fizikalnya tidak memberikan
gambaran kepada pembaca bahawa buku ini merupakan sebuah buku ilmiah. Setiap
perkara yang dilakukan penulis ini sekaligus memberikan peluang kepada
buku-buku ilmiah untuk dibaca oleh masyarakat dan membolehkan hasil kajian
mengenai blog dan penulisan blog sampai kepada masyarakat.
Secara keseluruhannya, buku ini mempunyai banyak
maklumat yang mampu membantu pembaca mengetahui lebih terperinci kesan-kesan
penggunaan blog. Walaupun pandangan awal yang diberikan melalui tajuk dan kulit
buku ini bukanlah mengenai buku ilmiah namun maklumat yang diperoleh melalui
buku ini merupakan maklumat yang berguna lebih-lebih lagi kepada pengkaji yang
ingin menjalankan kajian mengenai blog dan kesan penggunaannya. Pembacaan
terhadap buku ini juga bukan sahaja memberi maklumat lengkap mengenai
kesan-kesan penulisan blog malah membolehkan individu yang ingin memulakan
penulisan blog belajar mengenai etika yang perlu dipatuhi dalam penulisan blog.
Etika umum yang sering dipandang remeh oleh penulis-penulis blog. Kajian-kajian
lepas yang disertakan oleh penulis dalam buku ini mampu menjadi rujukan kepada
pengkaji lain.
Write by Mr. Sepet...
No comments:
Post a Comment